Express Trans

Zaciski hamulcowe - Zasada działania i regeneracja

Sprawność zacisku hamulcowego ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Jest to bowiem integralny element hamulca tarczowego, stanowiącego najbardziej rozpowszechnione rozwiązanie nie tylko w samochodach osobowych i ciężarowych, ale również w pojazdach sportowych i luksusowych modelach.

W jaki sposób działają hamulce tarczowe?

Mechanizm pracy opiera się na sprawnym funkcjonowaniu dwóch elementów. Tarcza jest elementem czynnym i obraca się podczas jazdy wraz z kołem. Zamontowana jest sztywno na piaście. Tarcza zatrzymuje się wraz z wałem. Klocki hamulcowe stanowią element bierny układu. Zamocowane są do zacisków, które znajdują się przy zwrotnicy koła. Z reguły zaciski hamulcowe zawierają dwa klocki, jednak ich liczba może być większa. Takie rozwiązanie pozwala na równomierne dociskanie tarczy, dzięki czemu nie ulega ona odkształceniom. W zależności od pojazdu oraz zastosowania wyróżnia się zaciski do użytku codziennego (z reguły tzw. pływające) oraz do jazdy sportowej (stałe). Pierwsze z wymienionych są z reguły wykonane zazwyczaj z żeliwa, wyróżniają się bardzo dobrym zabezpieczeniem antykorozyjnym oraz przez zabrudzeniami, dzięki zastosowaniu gumowych osłonek. Materiał – gorszy niż w przypadku aut sportowych – pozwala ograniczyć cenę, ale też wpływa na zwiększenie częstotliwości wymiany części. W przypadku pojazdów luksusowych oraz sportowych zaciski hamulcowe wykonane są z lżejszych i odporniejszych na temperaturę wysoką stopów metali.

Najczęstsze problemy zacisków hamulcowych?

Pracując w takich warunkach – wysokiej temperatury i silnego oddziaływania na siebie elementów mechanicznych – zaciski hamulcowe ulegają zużyciu. Ich regeneracja pozwala przywrócić sprawność, a zarazem ograniczyć koszty, które pociągnęłaby wymiana elementów na nowe części. Do najczęściej pojawiających się usterek i awarii tego elementu należą:

  • zużyte osłony gumowe,
  • zużyte klocki hamulcowe,
  • skorodowany tłoczek.

Zbyt późna reakcja na niepokojące sygnały (stukot kół, uciekający płyn hamulcowy, itp.) mogą doprowadzić do całkowitego uszkodzenia elementu. Pomocna w tej ostatecznej sytuacji jest regeneracja zacisku hamulcowego, która średnio jest o połowę tańsza niż wymiana części na nową.

Regeneracja zacisków hamulcowych

Jest to specjalność naszej warszawskiej firmy. Dzięki bogatemu doświadczeniu, specjalistycznej wiedzy oraz bogatemu zapleczu technicznemu możliwa jest regeneracja zacisków hamulcowych w pojazdach osobowych i ciężarowych. Ostrzegamy jednak, że nie każdy element nadaje się do regeneracji. Niektóre części mogą być zniszczone w taki sposób, że ich regeneracja będzie niemożliwa. Dlatego przed przystąpieniem do prac dokładnie czyścimy i oglądamy części oraz dokonujemy oceny ich stanu.

Jeśli zacisk nadaje się do prac, przystępujemy do usuwania z powierzchni uszkodzeń. Jeśli nierówności są duże, należy zastanowić się nad wymianą poszczególnych elementów, gdyż od nich w znacznej mierze zależy prawidłowa praca układu hamulcowego. Przy ponownym składaniu wprowadzamy nowe gumki uszczelniające oraz smarujemy na nowo tłoczki.




NAPRAWA I REGENERACJA
ZACISKÓW HAMULCOWYCH

ZAGOŚCINIEC, UL. PODMIEJSKA 1 H
05-200 WOŁOMIN

Firma EXPRESS TRANS
istnieje na rynku od 1989 roku.